Reklama
 
Blog | Marek Švehla

Kdo sem dal tu kostku? Aneb po stopách jedné reklamy

Ta věc se objevila někdy v půlce října a nešlo jí minout. Velká, možná pět metrů vysoká kostka stojící na rohu náměstí Jiřího z Poděbrad na pomezí druhého a třetího pražského obvodu.  Z kostky dolů shlížel obrovský Stanislav Křeček, kandidát do Senátu za ČSSD. Od té chvíle jakýsi samozvaný vládce nad jedním ze secesních koutů Prahy, clonící výhled na náměstí a překážející chodcům v pohybu.

 

Volby přešly, Stanislav Křeček prohrál, jeho pětimetrový dvojník ale pořád trůnil na rohu náměstí. Po několika dnech chození okolo jsem to nevydržel a zavolal „své“ poslankyni. „Ta kostka je tam pravděpodobně načerno, zjistím víc,“ zněla odpověď.

Den poté Křeček zmizel, ovšem nikoliv kostka. Křečka nahradila reklama na lyžařské úbory Sportisimo. To už byl začátek listopadu, poslankyně se neozývala, já odjel na měsíc do zahraničí a Křečka, Sportisimo a celou kostku pustil z hlavy. Ta se ale připomněla. Začátkem prosince pořád stála na svém místě. Jen bundy vystřídalo jakési e-konto.


Majitel kostky, přesněji řečeno agentury Media Investments je Jan Klápa a hned po zavolání se ochotně nabízí, že přes půl Prahy přijede do Respektu osobně všechno vysvětlit. „Úplně načerno ta reklama nestojí,“ uklidňuje ještě do telefonu.

Reklama

Po příjezdu oznamuje, že je v reklamním byznysu mnoho let. Napřed šéfoval velké zahraniční firmě, pak si založil svoji vlastní. A přežít je prý těžké. „Reklamní byznys je strašně rychlý,“ vysvětluje pan Klápa. „Musíte jednat strašně rychle, aby klient nedal přednost třeba internetu, a sehnat povolení trvá moc dlouho.“ Před volbami dostal z kanceláře ČSSD zakázku na velké kostky pro Stanislava Křečka. Dvě umístil na území Prahy 2, další hned vedle na Praze 3. Na magistrátu si povolení vyřídil, na dvojce pouze na dobu do voleb, na trojce vůbec nic.

Tady trochu teorie: pro potřeby volební kampaně umožňuje Praha postavit podobné reklamy zdarma, pro komerční účely se musí platit. Agentura si přitom musí vyřídit souhlas se záborem místa s magistrátem, který vlastní chodníky, a dopravním odborem příslušného obvodu, kde rozhodnou, jestli reklama nezakrývá značku, pouliční kameru, nevadí výhledu na křižovatce, nebrání jinému účelu apod. Estetické hledisko se prý nehodnotí, pouze v památkové rezervaci Prahy 1 být reklamy nesmí. V praxi jde tedy o dvě, někdy tři razítka.

„Všechna razítka se nedají stihnout,“ trvá na svém Jan Klápa. „Pro mě je hlavní mít smlouvu na nájem pozemku s magistrátem, další si dohaduji až později. Musím jít do rizika a pořád něco nabízet.“

V rámci tohoto hesla sháněl Klápův Media Investmens na již postavené kostky po Křečkovi další reklamu a sehnal zmíněné Sportisimo. Obvodní úřad Prahy 2 to zjistil a zahájil řízení o pokutě. „Udělíme jim pokutu sto tisíc, čekáme jen na zúřadování,“ říká šéf odboru dopravy na Praze 2 Josef Gál. Praha 3 postupovala podobně, pokutu ale vyměřila dvacet tisíc.

Kostka poté z náměstí Jiřího z Poděbrad zmizela, po několika dnech se ale vrátila znova, tentokrát s reklamou na e-konto Raiffeisen bank. Opět bez povolení. „Otvíráme v místě pobočku a chceme na to upozornit klienty,“ sděluje mluvčí Raiffeisen Tomáš Kofroň. „Za potřebná povolení je zodpovědná reklamní firma.“ Podobně mluví i ČSSD.

Jan Klápa v tom velký problém nevidí. „Zahraniční klienty nezajímá, že se tu povolení vyřizují dlouho a já svoji firmu nemůžu zastavit,“ vysvětluje, proč dal opět bez povolení svoji obrovskou reklamu na stejné místo, kde dva týdny před tím dostal pokutu.

Praha 3 teď podle sdělení svého dopravního odboru rozjela další správní řízení, na jehož konci by měla být druhá, už zřejmě větší pokuta. Media Investmens mezitím přesunuli kostku na méně provokativní místo asi o třicet metrů dál přímo před Plečnikův kostel a pan Klápa se chystá s úředníky vyjednávat.

Navzdory zřejmému porušení pravidel a další chystané pokutě ovšem kostka dál stojí a bude zřejmě stát do 20. prosince, kdy podle Klápy smlouva s Raiffeisen končí. Podle úřadu Prahy 3 totiž uvalení pokuty a její doručení může trvat dva až tři týdny a do té doby prý město s nelegální reklamní kostkou nic dělat nemůže. Ostatně Media Investments dostala od Prahy 2 stejnou pokutu 100 tisíc za stejný přestupek už vloni.

Podle lidí z branže je vysvětlení prosté: postavit velkou reklamu na rušné místo Prahy se navzdory pokutám pořád vyplácí.